شناسهٔ خبر: 53133 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی مطرح کرد؛

گذشته را سرزنش و تکرار می‌کنیم/ در طرح‌های جامع به کلیدواژه‌ ایمنی که لازمه فضاهای شهری است توجه نشد

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دنیای غرب از پروژه‌های ناموفق گذشته عبرت می‌گیرد و از تکرار آن جلوگیری می‌کند اما در ایران اقدامات گذشته را سرزنش می‌کنیم اما باز هم آن را تکرار می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه‌های محرک توسعه اظهار کرد: آنچه امروز مورد بحث و بررسی است، زوال شهرهاست که به دلایل مختلف روند نزولی در کیفیت زندگی را پیش گرفتند. بخشی از این معضل حاصل تناقض میان نو و کهنه است. در اروپا چالش ورود اتومبیل که حاصل نوگرایی و مدرنسیم بود، رشد شتابان و انفجاری شهرها را به دنبال داشت.

وی از آمار ۳۰ درصدی بافت فرسوده در شهرهای کشور خبر داد و گفت: این آمار میانگین ۵۴۳ شهر ایران است که در بعضی شهرها مانند چابهار، آمار بافت فرسوده ۶۴ درصد است. امروزه شهرها درگیر بحث‌های حاشیه نشینی، نگرانی‌های حاصل از وقوع زلزله و مقاوم سازی ساختمان‌های مسکونی هستند. علاوه بر این محلات برخوردار شهر نیز از طریق آلودگی هوا و معظل ترافیکی درگیر مشکلات شهر می‌شوند.

معاون معماری و شهرسازی وزرات راه و شهرسازی ادامه داد: نظام برنامه‌ریزی کمی، در ایران موجب گسترش ناموزون و صرفا کالبدی شهرها شده است که خود به نوعی چالش بزرگی است. اما در طرح‌های جامع به کلید واژه‌های ایمنی و امنیت که لازمه فضاهای شهری است توجه نشده است. در حالی که کشورهای اروپایی برنامه‌ریزی فضایی را پیش گرفته بودند و برای حل مشکلات زندگی و ارتقا کیفی زندگی در شهرها، به تعریف پروژه‌های بزرگ مقیاس پرداختند.

ایزدی با تاکید بر این موضوع که دنیای غرب از پروژه‌های ناموفق گذشته عبرت می‌گیرد و از تکرار آن جلوگیری می‌کند، گفت: در ایران اقدامات گذشته را سرزنش می‌کنیم اما باز هم آن را تکرار می‌کنیم. در گذشته پروژه‌های بزرگ مقیاس را در شهرها تعریف می‌کردیم که علاوه بر تاثیر بسیاری که بر محیط اطراف خود دارد نیازمند منابع مالی هنگفتی نیز هست. منابع مالی هم به صورت سینوسی در حال تغییر و نوسان است.

وی بر ایجاد حداقل ۱۵ پروژه محرک توسعه در مناطق ۱۵گانه اصفهان، با اولویت مداخله در فضاهای عمومی و شهری تاکید کرد و خطاب به شهرداران مناطق گفت: برای تعریف پروژه‌های محرک توسعه به عرصه خصوصی زندگی مردم وارد نشوید. در این پروژه‌ها علاوه بر بعد کالبدی، باید به ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز توجه کرد.

در ادامه محمد نورصالحی- معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از فرصت ۴ ماهه شهرداران مناطق برای تعریف پروژه‌های توسعه محور در مناطق ۱۵ گانه اصفهان خبر داد.

کوروش خسروی- عضو شورای شهر نیز با اشاره به پروژه‌های عمرانی که سال‌های قبل در شهر تعریف می‌شد: گفت، پروژه‌های عمرانی، جذب سرمایه و ارزش افزوده‌ای برای شهر نداشته و پروژه‌های محرک توسعه باید به نحوی باشد که مطابق با ساختار شهرداری باشند و به نوعی در شهر برند سازی کنند. در همین راستا شهرداران مناطق باید تا پایان تابستان ۹۷ پروژه‌هایی را تعریف کنند تا برای بودجه بندی در شورای شهر مطرح شود.

نظر شما